top of page

Referenssi: Keski-Suomen Painotuote Oy

”Painamisessa kaikki on muuttunut vuosikymmenien aikana, isoimpana tekijänä digitaalisuus. Se on tuonut lisää mahdollisuuksia ja monipuolisuutta alalle”




Väriä ja laadukkaita painotuotteita asiakkaita varten Keskittyminen, määrätietoinen ote mailasta, oikea asento ja pelisilmä. Tällä kertaa Mikko Kymäläinen ei ole donkkaamassa vaan toisen harrastuksensa parissa golf-kentällä. Päivän työt omassa yrityksessä on saatu laadukkaasti hoidettua ja painotyöt valmiiksi. Hän on rauhallinen mies, jonka silmäkulmassa pilkehtii ilo ja huumori. Keski-ikäinen, alalla jopa vanhus – näin hän kuvaa yritystään Keski-Suomen Painotuote Oy:tä. Hän kuitenkin jatkaa nopeasti, että iästä huolimatta yritys käyttäytyy nuorekkaasti ja muuttuu markkinan mukana. Ensi vuonna Keski-Suomen Painotuote Oy juhlii 40-vuotissynttäreitään. Yrityksen asiakassuhteet ovat pitkiä ja kertovat luotettavasta asiakaspalvelusta. Asiakkaiden kanssa sovituista töistä ja aikatauluista pidetään kiinni, se on syvien asiakassuhteiden perusta. Pitkäjänteinen, suunnitelmallinen ja asiakkaisiin keskittyvä tekeminen on näiden melkein neljänkymmenen vuoden menestyksen takana. ”Painamisessa kaikki on muuttunut vuosikymmenien aikana, isoimpana tekijänä digitaalisuus. Se on tuonut lisää mahdollisuuksia ja monipuolisuutta alalle”, pohtii Kymäläinen, Keski-Suomen Painotuote Oy:n toimitusjohtaja.
Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain sinistä Kymäläinen tuli kaksi vuotta sitten tilanteeseen, joka vaati yritystä löytämään uusia ratkaisuja. He halusivat tehostaa tuotantoa, kasvattaa tuottavuutta ja parantaa kustannustehokkuutta. Osa olemasta olevasta offset-tuotannosta haluttiin siirtää digille ja asiakkaille haluttiin tarjota monipuolisempaa painotuotevalikoimaa laajemman materiaalikirjon avulla. Pitkäaikaisella olemassa olevalla laitekumppanilla ei ollut tarpeisiin sopivaa ratkaisua, joten oli aika lähteä etsimään jotain uutta. Lisäksi löytyi jotain vanhaa ja jotain sinistä. Löytyi Konica Minolta – iäkäs, mutta innovatiivinen kumppani. Kumppanin vaihtamiseen ja valintaan vaikutti moni asia. Laajat testiajot, joissa varmistettiin painojälki erilaisilla materiaaleilla, tuotannon nopeus ja ennen kaikkea laatu. Sitoutunut organisaatio, jossa kaikkien asiantuntijuus on asiakkaan käytössä. Se, miten toimittaja pitää huolta asiakkuudesta alusta lähtien. ”Se oli kokonaisuus, joka ratkaisi Konica Minoltan valinnan – heidän tapansa olla asiakkaan kanssa ja ilmapiiri, jonka loivat. Hinta ei ole aina tärkeintä”, kuvailee Kymäläinen päätöksenteon taustoja. Yrityksen toivomat hyödyt liiketoimintaan saatiin Konica Minoltan AccurioPress C6100 –väripainokoneen avulla. Kun siihen yhdistettiin Plockmatic-vihkoviimeistelijä, niin tehokas tuotantolinja oli valmis. Integrated Color Case Unit, kaveriporukan kesken ICCU varmistaa paremman laadun täysin automatisoidun värinhallinnan, kohdistuksen ja profiloinnin avulla. ”Olemme saaneet valtavasti hyötyjä. Nyt meillä on tarjolla laajempi materiaalikirjo digipainon puolella sekä tuotantonopeus ja tehokkuus ovat kasvaneet”, Kymäläinen iloitsee.
Mitä tulevaisuus tuokaan tullessaan? Kymäläisen mukaan painotuote käsitteenä on paljon laajempi kuin kymmenen vuotta sitten. Hän uskoo vahvasti alan hengissä pysymiseen ja erityisesti sen kehittymiseen. Perinteiset kirjapainot muuttuvat monipuolisemmiksi taloiksi ja tarjoavat painotuotteiden lisäksi yhä monipuolisempia tuotteita ja palveluita. Mikko Kymäläinen on kirjapainoalan yrittäjä toisessa polvessa ja sitkottelee vahvasti eteenpäin. Hänen ja yrityksensä sydämessä asuu vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys. Yhdessä jäädään odottamaan värikkäitä 40-vuotissynttärikemuja.

Comentarios


bottom of page