top of page

Tuotantotulostuksen ennustukset vuodelle 2022:




Päämiehemme Konica Minolta esittää omat näkemyksensä. Kommentit: Olaf Lorenz, Senior General Manager, Digital Transformation Division, Konica Minolta Business Solutions Europe Tuotantotulostuksen maailmasta harvoin saa samanlaisia huomiota herättäviä otsikoita kuin muut teknologian osa-alueet, kuten tekoäly (AI) ja esineiden internet (IOT) - mutta se kehittyy edelleen tehokkaana viestintävälineenä.

Kun katsomme kohti uutta vuotta, näemme painotuotannon avaintekijöinä kiihtyneen automaatioasteen, entistä enemmän lisäarvoa tuottavaa viimeistelyä ja jatkuvaa kasvua verkkokaupassa ja verkkokauppojen kehittämisessä. Voimme varmuudella ennustaa myös näinä ennennäkemättöminä aikoina, että pysäyttämätön trendi analogisesta digitaaliseen tuotantoon jatkuu.

Printti on tärkeä osa monikanavaista viestintää

Täydellisen, alusta loppuun all-in-one-valmistusprosessien kysyntä kasvaa edelleen, samoin kuin tarve tuotantolaitteille, jotka tarvitsevat vähemmän ja vähemmän koulutettuja käyttäjiä. Ja painotuotanto on jatkossakin tärkeä osa monikanavaista viestintää, mukaan lukien kehittyvät alueet, kuten robotiikka, IoT, tekoäly ja mobiililaitteet. Tulostustekniikan kehitys tarkoittaa, että sitä käytetään muuallakin kuin vain graafisissa ja pakkaussovelluksissa. Sitä käytetään yhä enemmän esimerkiksi tapeteissa, laminaattipainatuksessa ja sisustuksessa. Mustesuihkulla tuotetut tekstiilit, keraaminen painatus, painettu elektroniikka, lasi, autoteollisuus ja liikenne, biotieteet ja biolääketiede ovat aloja, joille tulevaisuuteen suuntautuvat tulostimet saattavat odottaa jo pääsyä.

Brändit vastaavat asiakkaidensa muuttuviin vaatimuksiin helposti

Brändit haluavat myös yhä enemmän sitoutumista ja kiinnostusta tuotteisiinsa – kaikki kestävämmässä digitaalisessa ympäristössä. Nopea reagointi pitkälle automatisoiduilla, pieniä määriä tuottavilla järjestelmillä on tapa menestyä ja auttaa brändejä vastaamaan omien asiakkaidensa nopeasti muuttuviin vaatimuksiin.

Tuotannon yksinkertaistaminen vastaamaan nopean reagoinnin vaatimuksia

Strategioiden ja taktiikoiden yhteensovittaminen kilpailuun ja asiakkaiden odotuksiin vaikuttavien voimien kanssa on välttämätöntä, ja samalla tuotantoa yksinkertaistetaan vastaamaan entistä vaativamman asiakaskunnan nopean reagoinnin vaatimuksiin. Ohjelmistot ovat myös keskeinen osa kannattavuuden parantamista.

Digitaalinen teknologia valtaa jalansijaa Kaikki nämä trendit ovat esimerkkejä siitä, miksi digitaalista tulostusta pidetään nyt valittuna teknologiana niin monille erilaisille sovelluksille ja niin monilla erilaisilla markkinoilla. Tekniikka tulee jatkamaan jalansijan ottamista perinteiseen teknologiaan verrattuna. Kaupalliset painot joutuvat laajentamaan digitaalisten painopalveluiden tarjontaansa, koska perinteiset offset-/flexo-volyymit jatkavat heikkenemistä ajan myötä. Tämä teema näkyy myös alan asiantuntijoiden analyyseissä. "Muutos analogisesta digitaaliseksi painokseksi jatkuu, ja Covid-19-pandemia kiihdyttää muutosta, kun markkinoille tuloaika ja reagointikyky ovat yhä tärkeämpiä", sanoo Smithersin"Future of Print to 2030" -raportti [1]. ”Vuonna 2015 digitaalisten menetelmien osuus oli 13,3 % maailman painomarkkinoiden arvosta ja 2,3 % painoalasta, joista valtaosa oli graafisten kirjojen painamisessa, kirjoissa ja tarroissa. Vuoteen 2030 mennessä digitaalinen pakkaussektori on kasvanut merkittävästi: digitaalisen arvo-osuus on 23,1 % ja painomäärästä 6,3 %. Arvo on palkinto teknologian käyttöön ottaville yrityksille."




Digitaalinen painaminen on laajentumassa useimpiin voittoa tavoitteleviin tulostussovelluksiin sekä tarroihin ja pakkauksiin. Raportti [2] huomauttaa, että väriainetulostus ja mustesuihkutulostus ovat saatavilla monissa muodoissa, ja kuukausittainen käyttömäärä vaihtelee muutamasta tuhannesta A4:stä kuukaudessa satoihin miljooniin.


Vastaamme kehittyvien painomarkkinoiden vaatimuksiin


Olemme Konica Minoltalla oikeutetusti ylpeitä siitä, että olemme sijalla 2 vuoden 2020 markkinaosuudessa Länsi-Euroopassa tuotantoarkkitulostimien/monitoimitulostimien toimituksissa 22,2 prosentin osuudella IDC:n Länsi-Euroopan tuotannon leikkausarkkitulostimien MFP-markkinaosuus, kasvumahdollisuudet mustesuihkutulostimessa [3]. Huippuluokan lippulaivamme AccurioPress C14000 [4] tulostaa 140 A4-sivua minuutissa ja se on nostettu esille, sillä se on 40 % nopeampi kuin mikään muu Konica Minoltan väriainepohjainen laite.


"Konica Minolta valmistaa edelleen tuotteita, jotka täyttävät muuttuvan painomarkkinoiden ympäristön vaatimukset", raportissa sanotaan [5].


Mustesuihkutulostuksen huomattava markkinapotentiaali – viimeisimpien raporttien [6 ] mukaan mustesuihkutulostuksen arvo kasvaa maailmanlaajuisesti 41 miljardilla dollarilla 118,3 miljardiin dollariin (53 %) viiden vuoden jakson aikana vuoteen 2024 asti – tämä oli taustalla päätökseemme lanseerata AccurioJet digitaalinen värillinen UV-mustesuihkuarkkisyöttöinen B2+ -tuotantokone.




Virallisen kaupallisen lanseerauksen [7]jälkeen drupassa vuonna 2016 siitä on tullut luonnollinen silta offsetin ja digitaalisen välillä. Konica Minolta AccurioJet KM-1e (evoluutio) esiteltiin kesällä 2020, ja se auttaa edelleen edistämään trendejä siirtymisessä offsetpainosta digitaaliseen.

Digitaalinen lisäarvoviimeistely on keskeinen kasvun veturi

Digitaalinen kohdelakkaus ja -foliointi on myös edelleen keskeinen kasvutekijä tuotantotulostuksen markkinoilla ja samalla kannattava tapa painopalvelujen tarjoajille erottua kilpailijoista. UV-kohdelakkausta 3D-efekteillä voidaan käyttää arvon lisäämiseen nelivärisissä digitaalisissa ja offsetpainotuotteissa. Tutkimuksen mukaan koristelutekniikat ja digitaaliset lakkateknologiat auttavat painopalvelujen tarjoajia viemään luovuuden uudelle tasolle – ja lisäämään tuotteista saatavia tuottoja [8]. Yksi syy tähän saattaa olla se, että erikoispainatuksilla ja parannuksilla varustetut paketit nähdään yli 46 % laadukkaammiksi. Myös esimerkiksi foliolla tehostettu pakkaus lisää vetovoimaa jopa 2,5-kertaisesti verrattuna samaan pakkaukseen ilman lisäarvoviimeistelyä. [9] Globaalina teknologiatoimittajana, jolla on paikallinen palvelurakenne, näemme tulevina vuosina edelleen merkittäviä mahdollisuuksia digitaaliseen tulostukseen väriaine- ja mustesuihkuteknologiamme avulla kaupallisilla ja teollisilla painomarkkinoilla. Ymmärrämme kaikki, että meneillään oleva Covid-19-tilanne on luonut ennennäkemättömiä haasteita, mutta kasvokkain tapaamiset jatkuvat ja normaaliolo on palaamassa. Jatkamme kuitenkin online-näkyvyyden rakentamista, kun autamme asiakkaillemme kumppanuusperiaatteella – "viestintäkanavasta" riippumatta. Sitoumuksemme on edelleen tarjota parasta mahdollista palvelua kaikille asiakkaillemme.


[1] Page 20, Smithers ‘Future of Print to 2030 [2] Page 58, Smithers ‘Future of Print to 2030 [3] IDC, Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet (doc # EUR147997821 , June 2021) [4] Product details of the C14000, Konica Minolta website [5] IDC, Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet (doc # EUR147997821 , June 2021) [6] Konica Minolta Facts and Figures [7] Website story - Konica Minolta officially launched KM-1 at drupa 2016 [8] Website story - Embellishment, Transform Your Printing with Digital Varnish Technology [9] The foil & specialty effects association (FSEA); whitepaper: “The impact of high-visibility enhancements on shelf presence: A second study” [10] Aradhna Krishna, Luca Cian, Nilüfer Z. Aydinoglu: “Sensory Aspect of Package Design”, 2017 * Photo by Luba Ertel on Unsplash



Comments


bottom of page